Een maand verder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dominique Theunissen - WaarBenJij.nu Een maand verder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dominique Theunissen - WaarBenJij.nu

Een maand verder

Door: Dominique

Blijf op de hoogte en volg Dominique

27 September 2015 | Australië, Sydney

Precies een maand en 3 dagen geleden was het de vooravond van mijn reis. Op dat moment sliep ik samen met mijn vriendinnetje Thyrza in het Best Western hotel in Amsterdam. Hoewel ik nog niet in het vliegtuig zat, was ik wel al onderweg naar dit mooie avontuur. Nu al kijk ik terug op een fantastische tijd. De eerste indruk van de stad was al heel positief, maar hoe langer ik hier woon, hoe meer ik de standaarden van het leven in een échte grote stad begin te ontdekken en te waarderen. Zo is Sydney letterlijk een stad dat nooit slaapt. Er wordt hier elke nacht op praktisch elke hoek van de straat wel iets van werk verricht. Grappig is dat er meestal één of twee mensen aan het werk zijn en de overige 10 à 15 werknemers gewoon toekijken terwijl ze een sigaretje roken. Ook staan er verkeersregelaars om de voetgangers in goede banen te leiden. Heel vreemd, maar het schijnt ontzettend goed te verdienen. Ook ben ik er onlangs achter gekomen dat de supermarkten hier tot 00:00 open zijn, wat best handig is als je er om 22:30 achter komt dat je nog boodschappen moet doen.

Ik ben ook nog altijd onder de indruk van de omvang van de stad, het is zo ontzettend groot hier. De gebouwen zijn hoog, de straten enorm breed en ik schrik er al bijna niet meer van als er een rat voor mijn voeten uit rent. (Nee, dat is niet waar. Ik schrik nog altijd hoor, maar het gebeurt wel heel vaak!) Laatst liep ik over de brug van Darling Harbour en ik voelde me ineens zo gelukkig. Het uitzicht op de skyline van Sydney is, vooral ’s avonds overigens, ontzettend indrukwekkend. Hoewel het een erg winderige en regenachtige avond was heb ik zo genoten van dat uitzicht!

Wat betreft mijn stage loopt alles ook heel goed, ondanks het feit dat ik soms 7 dagen achter elkaar moet werken. Ik krijg natuurlijk ook “weekenden” vrij, dit komt meestal neer op 2 achtereenvolgende dagen door de week, maar ik mag zeker niet klagen. De komende maanden beloven heel drukke maanden te worden in het hostel en sinds een aantal weken zijn de weekenden in het hostel al “fully booked”. Het begint me ook op te vallen dat als ik Nederlandse backpackers te woord moet staan met mijn “welkomstriedel", ik niet meer goed uit mijn “Nederlandse woorden” kom. Dit kan alleen maar betekenen dat ik begin te wennen aan het voortdurend Engels praten met gasten en collega’s. Het is hier ook gewoon niet vreemd om Engels te praten met Nederlandssprekende mensen, dit komt simpelweg beleefder over in een internationaal gezelschap.

De afgelopen dagen hebben we helaas wel ontzettend slecht weer gehad hier. Het lijkt er zelfs op dat de herfst hier ook aan het naderen is terwijl het bijna zomerseizoen is. Vanaf volgende week ziet het er gelukkig weer wat beter uit en kan ik hopelijk wat vaker richting het strand trekken na mijn stage of op mijn vrije dagen. In november ga ik hopelijk ook een weekje naar Byron Bay met Marije, het is hier dan volop zomer en Byron Bay een paar honderd kilometer noordelijker dan Sydney, wat betekent dat het daar sowieso heel lekker weer zal zijn! Hopelijk krijg ik ook de kans om een keer te surfen, ik ben eens benieuwd hoe me dat af gaat, maar dat zullen jullie wel lezen als ik daar ben geweest!

De laatste paar weken speelt het “langer blijven dan een jaar”-idee ook regelmatig door mijn hoofd. Ik heb wat onderzoek gedaan hoeveel het kost om mijn studie hier af te maken, maar helaas heb ik geen 25.000$ over om te spenderen aan een bacheloropleiding. Ik heb uiteindelijk besloten om mijn farmwork te gaan doen na mijn stage, dit houdt in dat ik 3 maanden op een boerderij of iets gelijkaardigs moet gaan werken om mijn tweede visa te verdienen. Hopelijk lukt het me dan om na mijn studie in Antwerpen nog een jaar naar Australië te komen. En hoewel ik heel hard heb geroepen dat ik écht naar Balaton wil volgend jaar, heb ik toch besloten om mijn jaar af te maken en half augustus pas terug te keren naar Europa. Het is vreemd om erover na te denken hoeveel impact Australië de eerste paar weken van mijn verblijf al op me heeft gehad. Het is gewoon een fantastisch land en aangezien ik nu te weinig tijd heb om het hele land te zien, wil ik heel graag terugkomen na mijn studie.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het dus nog altijd ontzettend naar mijn zin. Ik ga met plezier naar mijn stage en ik heb ook het gevoel dat we als stagiaires een deel van het vaste team zijn, zo worden we ook behandeld. Vanaf volgende week ergens ga ik beginnen aan de individuele opdracht die ik zal krijgen van de general manager. Ik heb al aangegeven dat ik me graag zou bezighouden met F&B, en dat heeft hij goedgekeurd.Ik heb er zo’n zin in! Ik kan niet wachten om weer wat meer te doen met F&B en te laten zien wat ik allemaal in mijn macht heb op dat gebied. Want hoe weinig ik wist over het receptiegebeuren, zo veel weet ik ondertussen over F&B!

Ook heb ik ergens opgevangen dat we als personeelsfeestje rond de kerst een boottocht gaan maken met alles erop en eraan. Ik hoop zo erg dat ik die dag niet moet werken! Het is hier dan namelijk hartje zomer en we krijgen al het eten en drinken gratis. Het feestje wordt door een van de eigenaren van het hostel betaald en geloof me maar als ik zeg dat die genoeg geld hebben voor een leuk bootfeestje! Van mijn collega’s krijg ik ook alleen maar de gekste verhalen te horen over dit “legendarische” feestje. Fingers crossed dus!

Met deze fijne gedachten ga ik afsluiten vandaag.

Cheers mates en tot de volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 4278

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 30 November -0001

Australië and beyond

Landen bezocht: