East Coast deel 1 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Dominique Theunissen - WaarBenJij.nu East Coast deel 1 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Dominique Theunissen - WaarBenJij.nu

East Coast deel 1

Door: Dominique

Blijf op de hoogte en volg Dominique

03 April 2016 | Australië, Melbourne

G’day mates,

Vele van jullie hebben me alweer een tijd geleden gevraagd wanneer ik een nieuwe blog zou posten. Mijn antwoord was steevast dat ik er wel weer eentje zou posten zodra ik aan het ‘rondreisdeel’ van mijn Australië reis begon. Ik ben ondertussen alweer iets langer dan een maand onderweg en ik moet schoorvoetend toegeven dat een blog schrijven er tot nu toe echt een beetje bij is ingeschoten. Om het goed te maken zal ik alvast een deel van mijn rondreis langs de oostkust posten als deel 1, en ik beloof, vanuit de grond van mijn hart, dat er nog een deel 2 en misschien nog wel een deel 3 zal volgen. Ligt er helemaal aan hoeveel spannende dingen er nog gaan gebeuren de komende paar weken.

Ik zag beginnen bij het begin. Zoals de meeste van jullie ondertussen wel weten ben ik momenteel aan het rondreizen in een campervan/’grote auto waar een matras in past’ met Kit. Kit is zondag 6 maart rond middernacht in Melbourne geland, waar ik toen al een weekje vakantie aan het vieren was. Melbourne is een mooie, artistieke stad en op het eerste gezicht trok deze stad me meer dan Sydney. Het heeft meer kleur en charme en de rivier die erdoorheen loopt liet me stiekem toch een beetje aan mijn thuissteden (lees: Maastricht en Antwerpen) denken. Kort samengevat heb ik dus genoten van Melbourne (Sydney is nog altijd mijn grote liefde, begrijp me niet verkeerd, maar Melbourne heeft de creatieve kant in me weer een beetje wakker geschud die in Sydney toch echt in slaap gevallen is). Nadat Kit is geland in Melbourne zijn we meteen naar het hostel gegaan. De dag erna zijn we samen de hoogtepunten van Melbourne (zover Tripadvisor en ik ze kennen) gaan bezoeken. De Botanische tuinen en The Shrine, een oorlogsmonument, staken er wat betreft schoonheid met kop en schouders bovenuit. ’s Avonds hebben we geheel in backpacker stijl ons eigen eten gekookt in het hostel en we zijn vroeg ons bed in gekropen omdat we de dag erna ons busje gingen ophalen!

EAST COAST DEEL 1

Dinsdag 8 maart

We mochten ons busje (genaamd Bucko) om 10:00 gaan ophalen (in Melbourne dus). Geheel in stijl hebben we ons door een aardige taxi chauffeur laten afzetten bij Spaceships (het verhuur bedrijf) en na het officiële deel mochten we met Bucko de weg op. Eerlijk toegegeven heeft Kit vanaf het begin van de reis gereden, maar hij vindt rijden nu eenmaal leuk en heeft met zijn Britse achtergrond wel al een beetje voorkennis wat betreft rijden in spiegelbeeld. Ik heb me geïnstalleerd op de passagiers zit en nu ik erover nadenk hebben we zo de hele bus in tweeën gedeeld. Kit beheert de rechterkant en ik verblijf voornamelijk aan de linkerkant van Bucko.

De eerste dag hebben we voornamelijk rondjes gereden omdat we perse de ‘coole routes’ wilde uitproberen en zijn uiteindelijk bij een uitzonderlijk mooie (gratis!) camping aangekomen waar we onze eerste nacht in Bucko hebben doorgebracht. Wat een feest, Bucko heeft namelijk ook een tent die we kunnen bevestigen aan de openstaande achterklep zodat we ’s nachts ook nog kunnen ademen.

Woensdag 9 maart en donderdag 10 maart

We zijn via Cooma zijn we naar Canberra gereden waar we James (mijn buddy uit Sydney die naar Canberra is verhuisd en momenteel op Hamilton Island woont, google maar eens, ik ben jaloers) hebben bezocht. James is nog altijd fantastisch en Kit was ook fan. We hebben het Noodle Festival bezocht en James heeft ons alle ins en outs laten zien in Canberra. Ik heb ook nog een oud-collega bezocht die net naar Canberra was verhuisd, superleuk weerzien! Na een halve dag de toerist uithangen (langer heb je in Canberra dus niet nodig) zijn we doorgereden naar Sydney waar we tegen 22:00 aankwamen. Zo leuk om iedereen weer te zien, joepie! Casey, een kamergenootje uit het hostel, heeft me helemaal up to date gebracht en door een systeemfoutje van het hostel ben ik ook weer in mijn oude trouwe kamer 208 beland.

Vrijdag 11 maart

We zijn met de City Tour van het hostel mee geweest, geleid door mijn oud-collega Laura, en hoewel ik alles al een paar keer had gezien vond ik het toch een leuke dag. ’s Avonds zijn we allebei een beetje gesneuveld toen we traditioneel aan de ‘staffies’ (lees: afpils) hebben deelgenomen. Wel wederom een superleuke avond gehad in Side Bar!

Zaterdag 12 maart

Auw, met een kater (maal 10) de Coastal Walk van Coogee Beach naar Bondi Beach gedaan, want dat had ik Kit beloofd. Pijnlijk in het begin, maar een enorme opluchting achteraf. ’s Avonds hebben we het vuurwerk gezien in Darling Harbour en zijn we vroeg naar bed gegaan (en natuurlijk genoten van de gratis WIFI die we hadden gekregen in het hostel).

Zondag 13 maart

We zijn die ochtend met de ferry naar Manley beach geweest en daarna in The Rocks, een leuk, ouder gedeelte van Sydney vlakbij Harbour Bridge, naar een verjaardag van een vriend van mij geweest. Met het oog op de rit naar de Blue Mountains die avond zijn we rond 15:00 terug gegaan naar het hostel om onze spullen te pakken. Opnieuw heb ik afscheid genomen van een aantal lieve collega’s en we zijn diezelfde avond nog aangekomen in Blue Mountains National Park. Hier hebben we weer op een gratis camping gelogeerd waar we 2 Nederlandse en 2 Belgische (Antwerps zelfs) buren hadden.

Maandag 14 maart

We hebben de Wentworth Falls bezocht en de wandeling voor gevorderden gedaan (5 uur klimmen en klauteren). Het was het wel enorm waard, ondanks mijn extreme hoogtevrees en occasionele paniekaanvallen. We hebben gezwommen in het water van de Falls en aan onze conditie gewerkt. Die avond zijn we doorgereden naar een betaalde camping waar we wel douches en doorspoel wc’s hadden.

Dinsdag 15 maart

We hebben New Castle bezocht, waar niet zo heel veel te beleven was. We hebben een gratis National Park bezocht waar Kit voor de eerste keer koala’s en kangaroos heeft gezien. Die avond, toen we op zoek waren naar een gratis camping, sprongen er nog 2 kangaroos voor de auto langs. Was wel een aangename verandering na de 15-tal dode die we al langs de weg hadden zien liggen. We hebben de gratis camping niet gevonden en zijn uiteindelijk maar gaan kamperen op een parkeerplaats van een tankstation waar een McDonald’s was (WIFI!) en een douche. Eerlijk toegegeven was dat het perfecte moment voor het schrijven van deze blog, maar ik was nog niet geïnspireerd genoeg, dus sorry bij deze.

Woensdag 16 maart

Vandaag zijn we in Port Macquerie geweest. Supermooie stranden gezien, maar helaas regende het best hard dus hebben we ergens lekker geluncht en hebben we het Koala ziekenhuis bezocht. Wat een leuk initiatief! Het Koala ziekenhuis draait volledig op donaties en ze geven dagelijks een gratis rondleiding aan iedereen die interesse heeft. Uiteraard hebben Kit en ik allebei een donatie gegeven in de vorm van het aankopen van een souvenir.

Donderdag 17 maart

Na Port Macquerie was het tijd om Coffs Harbour te bezoeken. Hier was ik enorm van onder de indruk. Mooie, weidse stranden en veel uitkijkpunten. We hebben in de buurt een goedkope camping gevonden waar we op één caravan na de enige gasten waren. We hadden een sanitair huisje voor onszelf en er verbleef nog een mevrouw die 5 honden had. Er liep ook een tam paard rond dus wij, als trouwe dierenfans, waren uiteraard fan van deze camping.

Vrijdag 18 maart

We zijn naar Yamba Beach gereden om te lunchen en hebben daarna Illuka Beach en Rain Forest bezocht. We hebben een mooie wandeling gemaakt en zijn bijna weggewaaid op het strand. MAAR we hebben wel weer aan onze geliefde conditie gewerkt en onze weg vervolgd richting Byron Bay.

Momenteel heb ik zo’n één derde van de reis beschreven. Byron Bay en beyond bewaar ik voor het volgende deel!

Yeeeew! (Wat dit betekent leg ik in de volgende blog uit!)